Vitajte na stránkach PLAMIENOK n.o.
Viac života, menej bolesti

Daňové priznanie 2020: najčastejšie otázky a odpovede

Daňové priznanie 2020: najčastejšie otázky a odpovede Daňové priznanie 2020: najčastejšie otázky a odpovede

Podávanie daňových priznaní so sebou prináša množstvo otázok. Chcete sa v tejto problematike jednoduchšie zorientovať? Prinášame prehľad, ktorý vám s tým pomôže.

 V článku nájdete tieto informácie:

  • dokedy sa podáva daňové priznanie
  • dokedy je možný odklad daňového priznania
  • kde podať daňové priznanie 
  • kedy podať daňové tlačivo TYP A a kedy tlačivo TYP B
  • ako vyplniť daňové priznanie
  • kto je povinný podať daňové priznanie online a ako na to
  • ako poukázať 2% z dane
  • potrebné tlačivá na stiahnutie

Chystáte sa pustiť do vypĺňania daňového priznania za minulý rok a zároveň darovať 2% zo svojich daní, ale vŕta vám v hlave množstvo otázok? Zozbierali sme pre vás odpovede na najčastejšie z nich. 

DOKEDY SA PODÁVA DAŇOVÉ PRIZNANIE?

Pri podávaní daňových priznaní je nutné myslieť na dôležité dátumy. 

Fyzická osoba má lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov vždy za kalendárny rok, do 3 mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia – kalendárneho roka. Za zdaňovacie obdobie 2019 je fyzická osoba povinná podať daňové priznanie do 31.3.2020 a v tejto lehote je povinná daň aj zaplatiť. 

Právnická osoba musí doručiť riadne vyplnené daňové priznanie v lehote, ktorú má určenú na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie 2019 a v tomto termíne je povinná daň z príjmov aj zaplatiť. 

JE MOŽNÝ ODKLAD DAŇOVÉHO PRIZNANIA?

Finančná správa Slovenskej republiky umožňuje podnikateľských subjektom oznámiť odloženie daňového priznania prostredníctvom elektronického formulára. V takomto prípade si môžete lehotu na daňové priznanie predĺžiť až o 3 mesiace. Daňové priznanie  vám potom stačí podať najneskôr do 30.6.2020, pokiaľ vaše príjmy pochádzajú z tuzemských zdrojov. Ak sú súčasťou vašich príjmov za predchádzajúci rok aj zdaniteľné príjmy zo zahraničia, môžete si odložiť daňové priznanie až do 30.9.2020, teda až o šesť kalendárnych mesiacov. Pokiaľ ste mali príjmy zo zdrojov v zahraničí, je potrebné uviesť v daňovom priznaní aj krajinu, z ktorej príjem pochádza.

KDE PODAŤ DAŇOVÉ PRIZNANIE?

Daňovník si podáva daňové priznanie na daňový úrad podľa miesta svojho bydliska alebo sídla. Na stránke Finančnej správy si môže ktokoľvek poľahky vyhľadať miestne príslušný colný alebo daňový úrad k zadanej obci a zistiť si tak miestnu príslušnosť k finančnému orgánu. Ak patríte medzi daňovníkov, ktorí majú povinnosť odosielať daňové priznanie elektronicky, odošlite daňové priznanie pomocou elektronického systému Finančnej správy.

Máte tiež možnosť vyplniť online daňové priznanie, rýchlo, jednoducho a bezpečne. Aplikácia vás prevedie procesom krok za krokom, vrátanie odvedenia 2% z daní.

KEDY MÁ FO PODAŤ DAŇOVÉ PRIZNANIE NA TLAČIVE TYP A A KEDY NA TLAČIVE TYP B?

Pre fyzické osoby existujú dva druhy tlačív k dani z príjmov – daňové priznanie typu A alebo daňové priznanie typu B. Aký je medzi nimi rozdiel?

Daňového priznanie typu A podáva fyzická osoba vtedy, ak má príjmy iba zo závislej činnosti, to znamená napríklad zo zamestnania na základe pracovnej zmluvy alebo dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Povinnosť na podanie daňového priznania k dani z príjmov fyzických osôb typu A vzniká iba zamestnancovi, ktorý mal celkový ročný úhrn zdaniteľných príjmov v roku 2019 vyšší ako 1968,68 €, v predchádzajúcom zdaňovacom období poberal zdaniteľný príjem len zo závislej činnosti a do 17.2.2020 nepožiadal svojho zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania.
Daňové priznanie typu B podáva daňovník, ktorý má príjmy z podnikania, inej samostatnej zárobkovej činnosti, z prenájmu nehnuteľností, z kapitálového majetku a pod. Daňovník, ktorý dosiahne v zdaňovacom období príjmy zo živnosti a vznikne mu daňovú povinnosť (teda ak jeho celkové zdaniteľné príjmy dosiahnuté v roku 2019 presiahli sumu 1968,68 €) podáva daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb na tlačive typu B.

AKO VYPLNIŤ DAŇOVÉ PRIZNANIE?
Postup vypĺňania daňových priznaní pre fyzické osoby sa odlišuje podľa toho, či vypĺňate daňové priznanie typu A alebo daňové priznanie typu B. Postup je odlišný aj pri podávaní daňového priznania k dani z príjmov právnických osôb. Pri vypĺňaní daňových priznaní budete potrebovať aj doklady, ktoré sa odovzdávajú ako príloha.

Ako vyplniť daňové priznanie k dani z príjmov FO typ A:
Na vyplnenie použite:
formulár pre daňové priznanie FO typ A alebo elektronický formulár pre fyzickú osobu TYP A.
Tlačivo daňového priznania FO typ A má 6 strán. Ak daňovník podáva daňové priznanie k dani z príjmov FO typu A na prvej strane daňového priznania vyplní identifikačné údaje, ako rodné číslo, meno a priezvisko a tiež adresu trvalého pobytu. V treťom oddiely uvádza daňovník údaje na uplatnenie zníženia základu dane a daňového bonusu. Do daňového priznania uvádza zdaniteľné príjmy za rok 2019. Výpočet základu dane sa vykonáva V. oddiely a v VI oddiely sa vykonáva samotný výpočet dane. Ak plánujete darovať 2% neziskovej organizácii, je potrebné vyplniť údaje v VIII oddiely.

Ako vyplniť daňové priznanie k dani z príjmov FO typ B:

Na vyplnenie použite:
formulár pre daňové priznanie FO typ B alebo elektronický formulár pre fyzickú osobu TYP B.
Tlačivo daňového priznania FO typ B má 13 strán a 3 prílohy, ktoré sú súčasťou daňového priznania a ktoré sa počítajú do počtu príloh uvedeného na riadku 143, aj vtedy keď sa nevypĺňajú.
Od 1. júla 2018 musia všetky fyzické osoby – podnikatelia, ktoré sú registrované pre daň z príjmov, podať daňové priznanie elektronicky. Ak si fyzická osoba chce podať daňové priznanie typu B sama, musí sa najskôr prihlásiť na portál Finančnej správy. Následne si vyberie spôsob prihlásenia, ktorý vyplýva z predtým zvoleného typu registrácie. Po prihlásení daňovník klikne na kategóriu Katalóg formulárov. Potom si zvolí položku „Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby (typ B)“ a zvolí si tlačivo označené „DPFOBv19“. Daňovník vyplní jednotlivé údaje v súlade s tým, aké mal príjmy za zdaňovacie obdobie 2019. V ďalšom kroku pripojí k daňovému priznaniu všetky potrebné prílohy. Ak má daňovník všetky údaje vyplnené, klikne si na možnosť „Kontrolovať“ a počká, či kontrola prebehne úspešne. Ak sa tak stalo, daňovník môže pristúpiť k samotnému podaniu daňového priznania. Je potrebné kliknúť na možnosť „Podpísať“ a vybrať spôsob podpisovania, ktorý taktiež vyplýva z predtým zvoleného typu registrácie. Keď daňovník stlačí možnosť „Podpísať“, vyskočí mu oznamovacie okienko, v ktorom bude uvedené, že podáva daňové priznanie. Toto oznámenie si vyžaduje potvrdenie. Pokiaľ si chce neskôr fyzická osoba overiť, či Finančná správa skutočne prijala podané daňové priznanie, stačí kliknúť pod kategóriou História komunikácie na položku „Odoslané dokumenty“. 

Ako vyplniť daňové priznanie k dani z príjmu právnických osôb:
Právnické osoby zapísané v obchodnom registri majú od 1.1. 2018 taktiež povinnosť komunikovať s Finančnou správou iba elektronicky. Na vyplnenie je potrebné použiť elektronický formulár pre právnickú osobu. Avšak daňové priznanie právnickej osoby má veľa osobitostí. Preto ho zvyčajne za právnickú osobu vypĺňa daňový poradca alebo iný zástupca, ktorého PO poverila správou daní. V prvom rade je potrebné vypočítať si výsledok hospodárenia pred zdanením, v prípade, že ide o daňovníka účtujúceho v systéme podvojného účtovníctva. Ak ide o daňovníka účtujúceho v systéme jednoduchého účtovnícka, najskôr si vyčísli rozdiel medzi príjmami a výdavkami. Celé poučenie na vyplnenie daňového priznania k dani z príjmov právnickej osoby nájdete na stránke finančnej správy. 

JE MOŽNÉ VYPLNIŤ DAŇOVÉ PRIZNANIE AJ ONLINE?
Doba ide rýchlo vpred a s Finančnou správou je už komunikovať elektronicky nielen možné, ale pre niektoré daňové subjekty dokonca povinné. Daňové priznanie pre daň z príjmov a aj oznámenie o odklade daňového priznania si teda niektorí daňovníci môžu podať už len elektronicky. Ktorí sú to?

Daňové priznanie k dani z príjmov online má povinnosť podať:

  • daňový subjekt, ktorý je platiteľom DPH,
  • daňový poradca, advokát alebo iný zástupca za daňový subjekt, ktorého zastupuje pri správe daní,
  • od 1. januára 2018 sa povinnosť elektronickej komunikácie rozšírila aj na všetky právnické osoby zapísané v obchodnom registri a na ich zástupcov,
  • od 1. júla 2018 sa povinná elektronická komunikácia týka aj všetkých fyzických osôb – podnikateľov, ktoré sú registrované pre daň z príjmov, a ich zástupcov.

Je nutné, aby si daňovník vybavil prístup k elektronického odosielaniu dokumentov finančnej správe, teda aby sa registroval pre elektronické doručovanie.

Registrácia
na elektronické doručovanie je možná 3 spôsobmi:

  1. prostredníctvom registračného formulára a dohody o elektronickom doručovaní,
  2. pomocou aktivácie eID karty, teda občianskeho preukazu s čipom,
  3. registrácia cez kvalifikovaný elektronický podpis (KEP)

Pre právnické osoby nie je možný prvý typ registrácie. 
Podávate daňové priznanie elektronicky prvýkrát? Dbajte na to, aby ste sa zaregistrovali v dostatočnom predstihu. Celý proces môže totiž trvať aj niekoľko dní. Dokumenty, ktorými je potrebné sa preukázať pri autorizácii a aj ďalšie dôležité informácie o procese registrácie nájdete na stránke finančnej správy. 

AKO POUKÁZAŤ 2% Z DANE?
Pri vypĺňaní daňového priznania máte možnosť darovať 2% zo svojich príjmov ľubovoľnej neziskovej organizácii alebo občianskemu združeniu. Prosíme, venujte svoje 2 % deťom Plamienka. Vďaka nim môžu nevyliečiteľne choré a zomierajúce deti prežiť posledné chvíle doma a deti, ktoré stratili blízkeho znovu objaviť farby života. 
Postup darovania 2% pre zamestnancov, pre fyzické osoby podávajúce si daňové priznanie samé a pre právnické osoby sa odlišuje. Pri daňovom podávaní daňového priznania zo strany fyzických osôb a právnických osôb je Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane súčasťou daňového priznania. Zamestnanec musí čitateľne vyplniť samostatné Vyhlásenie. Ako presne teda pri venovaní 2% z daní postupovať.

Prečítajte si náš ďalší článok s podrobnými postupmi pre zamestnancov, fyzické aj právnické osoby, v ktorom sa dozviete všetko potrebné.
Môžete poukázať aj 3% z daní, ak ste v predchádzajúcom roku odpracovali dobrovoľnícky minimálne 40 hodín a získate o tom Potvrdenie od organizácie/organizácií, pre ktoré ste v pracovali. Ak ste poukázali 3% z dane, povinnou prílohou k Vyhláseniu a Potvrdeniu o zaplatení dane je aj Potvrdenie o odpracovaní minimálne 40 hodín dobrovoľníckej činnosti. 

Ak chcete venovať svoje 2% Plamienku, tu sú potrebné údaje:
Obchodné meno/názov: PLAMIENOK n.o.
Právna forma: Nezisková organizácia
IČO: 36077259
Adresa/sídlo: Zadunajská 6/A, 851 01 Bratislava

Naša organizácia nemá SID, kolónku na SID nechávame prázdnu. 


DAŇOVÉ TLAČIVÁ NA STIAHNUTIE:

-Tlačivá pre zamestnancov

Vyhlásenie o poukázaní podielu zaplatenej dane z príjmov fyzickej osoby

Potvrdenie o zaplatení dane z príjmov zo závislej činnosti

-Tlačivá pre fyzické osoby, ktoré si samé podávajú daňové priznanie

Daňové priznanie fyzických osôb TYP A

Potvrdenie o podaní daňového priznania fyzických osôb TYP A

Elektronický formulár pre fyzickú osobu TYP A nájdete tu

Daňové priznanie fyzických osôb TYP B

Potvrdenie o podaní daňového priznania fyzických osôb TYP B

Elektronický formulár pre fyzickú osobu TYP B nájdete tu

-Tlačivá pre právnické osoby

Elektronický formulár pre právnické osoby nájdete tu

Prajeme vám, aby ste podávanie daňových priznaní úspešne zvládli a pre pokoj v duši vám odporúčame nenechávať si túto povinnosť na poslednú chvíľku. :) 
A na záver by sme radi zo srdca poďakovali všetkým, ktorí sa rozhodnú darovať 2% z daní nevyliečiteľne chorým a zomierajúcim deťom Plamienka. Vážime si, že vám osud našich detičiek a ich rodín nie je ľahostajný.  ❤

Gabriela Trošková
Gabriela Trošková 28.1.2020
Kategórie